Waarom je hoofd ’s avonds blijft malen (en hoe je het op papier tot rust brengt)

Gepubliceerd op 17 juni 2026 om 12:38

Waarom je hoofd ’s avonds blijft malen (en hoe je het op papier tot rust brengt)

Je hebt de hele dag geracet.

Werk, afspraken, kinderen, huishouden, berichten beantwoorden, misschien ook nog even sporten of boodschappen doen.

Op papier lijkt het een gewone, prima dag.                                                                                                                                       Maar als je eindelijk in bed ligt, het licht uitgaat en de stilte invalt… begint het.

Had ik dat gesprek anders moeten aanpakken?                                                                                                                                 Heb ik wel genoeg aandacht gegeven aan de kinderen?                                                                                                                   Wat als ik morgen weer niet alles afkrijg?                                                                                                                                           Heb ik wel genoeg gedaan vandaag?                                                                                                                                                 Waarom voel ik me toch zo onrustig?

Je hoofd voelt als een volle wasmand die je de hele dag hebt meegesleept en nu pas openmaakt. Alles tuimelt eruit. Herken je dat?

Waarom gebeurt dit juist ’s avonds zo hard?

Overdag heb je afleiding. Je bent bezig, er zijn mensen om je heen, er moeten taken gedaan worden. Je brein krijgt geen kans om alles te verwerken. Zodra het stil wordt en er geen externe prikkels meer zijn, komt alles wat je hebt weggeduwd naar boven. Je brein probeert alsnog orde te scheppen in de rommel. Het wil begrijpen, oplossen, controleren en zekerheid krijgen.
Alleen… ’s avonds is je brein daar meestal te moe voor. In plaats van oplossingen vindt het alleen maar meer vragen en scenario’s. Dus blijft het malen. En malen. En malen. Voor je het weet is het 2 uur ’s nachts en ben je nog klaarwakker, terwijl je lichaam juist zo moe is.
Dit is ontzettend vermoeiend. Niet alleen voor die nacht, maar ook voor de dag erna. Je begint al moe aan een nieuwe ronde.

Schrijven als uitlaatklep

Je hoofd is geen goede opslagplek voor onaffe gedachten, zorgen en emoties. Papier wel.
Wanneer je dingen opschrijft, doe je eigenlijk drie dingen tegelijk:

1. Je haalt de gedachten letterlijk uit je hoofd (ruimte maken).
2. Je maakt ze zichtbaar en daardoor vaak kleiner en overzichtelijker.
3. Je geeft jezelf de kans om met meer afstand te kijken: is dit van mij, of draag ik iets mee dat niet van mij is?

Je hoeft geen mooie zinnen te schrijven. Je hoeft geen conclusies te trekken of het op te lossen. Soms is het genoeg om alles gewoon op te schrijven zoals het komt – rauw, rommelig en herhalend.
Een simpele avond-oefening voor vanavond (5-10 minuten):

• Pak pen en papier (of je journal).
• Schrijf bovenaan: Wat zit er nu in mijn hoofd?
• Laat alles eruit komen. Zinnen, losse woorden, herhalingen, zorgen, irritaties, to-do’s, alles mag.
• Schrijf tot je het gevoel hebt dat de ergste druk eraf is.
• Optioneel: schrijf onderaan één zin die je helpt loslaten, bijvoorbeeld:
“Dit mag er zijn, maar het hoeft niet vannacht opgelost te worden.”

Veel mensen merken dat dit avondritueel na een paar dagen al effect heeft: je valt sneller in slaap omdat je brein weet “het ligt nu op papier, morgen kan ik er weer naar kijken met een frisse blik.”                                                                                  

Voor wie meer structuur wil

Soms is een blanco pagina juist te overweldigend, vooral als je al moe bent. Dan helpen gerichte vragen of een vast ritueeltje.

Daarom heb ik de journals en de 4-weekse schrijfreeks gemaakt: kleine, rustige stappen zodat je niet hoeft te verzinnen wát je moet schrijven.
Schrijven is geen extra taak op je toch al lange to-do-lijst. Het is juist een momentje voor jezelf waarin je de last even mag neerleggen.
Je hoeft niet alles op te lossen.
Je hoeft alleen maar ruimte te maken.


Heb jij ook zo’n moment dat je hoofd ’s avonds overloopt?

Hoe ga jij daarmee om?

Je bent absoluut niet de enige.


Liefs,
Natasja 🤍

Uit je hoofd op papier

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.